Informatie voor nieuwe leden

Scouting staat voor uitdaging! Al vanaf 5 jaar kun je lid worden. Als je lid wilt worden van Scouting Rhenen kun je eerst vier keer komen kijken. Je doet dan mee aan alle activiteiten en je maakt voor het eerst kennis met Scouting en met de groep. Mocht je het na vier keer niets vinden, dan ben je nergens toe verplicht. Vind je het wel leuk, dan word je lid en mag je iedere week komen. Als je een paar maanden lid bent, word je geïnstalleerd en mag je je Scoutfit dragen. Op dat moment hoor je er echt bij!

Wil je lid worden, let dan wel op het volgende:

• Neem eerst contact op met de ledenadministratie. De ledenadministratie heeft inzicht of er bij de speltak waar je lid wordt, plaats is (lees ook de pagina over de wachtlijst).
  • Is er plek, dan hoor je dat van de ledenadministratie of leiding van de speltak en word je uitgenodigd voor de eerste opkomst (opkomst is een Scoutingterm voor bijeenkomst).
  • Je kunt vier keer komen kijken, daarna besluit je of je lid wilt worden. Word je geen lid, dan kun je niet meer komen; je betaalt dan namelijk geen contributie.
  • Het lidmaatschap gaat in vanaf het moment dat wij jouw inschrijfformulier hebben ontvangen (dat sturen we je toe nadat je vier keer bent wezen kijken) en je betaalt vanaf dat moment een evenredig deel van de jaarlijkse contributie.
  • Als je lid bent, dan verwacht de leiding dat je er iedere opkomst bij bent. Als je een keertje niet kunt, moet je je altijd afmelden bij de leiding.
  • Als je lid bent, verwachten we dat je zo snel mogelijk een Scoutfit-blouse en das draagt. De insignes draag je pas vanaf het moment dat je bent geïnstalleerd.

Contributie

Ieder jeugdlid van Scouting Rhenen betaalt evenveel contributie. De contributie voor ieder jeugdlid is € 170.00 per jaar. Stamleden betalen € 55,00 en Baronleden betalen € 25,00 per jaar.

De contributie wordt door de penningmeester via een automatische incasso geïncasseerd. Over het algemeen heeft de leiding niets te maken met de contributie. Dit wordt allemaal geregeld door de penningmeester. Bij de penningmeester kun je terecht met al je vragen met betrekking tot de contributie.

Overige kosten
Verder dien je rekening te houden met de kosten van de Scoutfit, groepsdas en bijdragen voor weekend- en zomerkampen. In dit kampgeld zitten alle kosten voor de kampen; zoals eten, verzekering, huur van accommodatie (of kampeerterrein), etc.

Inkomsten
De inkomsten van Scouting Rhenen komen voor een groot deel uit de contributie. We proberen de contributie zo laag mogelijk te houden, door ons clubhuis gedurende de zomermaanden te verhuren en acties te houden: Koningsdag en de Jantje Beton collecte zijn daar van goede voorbeelden. We krijgen helaas geen subsidie meer van de gemeente Rhenen.

Uitgaven
De inkomsten gebruikt de groep in eerste instantie natuurlijk voor de jeugdleden. Spelmateriaal zoals pennen, potloden, papier, ballen e.d., maar ook tenten en ander kampeermateriaal worden ervan gekocht. Daarnaast gaat een deel zitten in de kosten die gemaakt moeten worden voor het in eigendom hebben van en onderhoud aan het clubhuis. Denk aan: nutsvoorzieningen, vuilafvoer, verzekeringen, en dergelijke. Trainingskosten voor leiding nemen ook een belangrijke plaats in op de jaarlijkse begroting van Scouting Rhenen. Tot slot betalen we jaarlijks een afdracht aan Scouting Nederland en de regio Neder Veluwe.

Lidmaatschap opzeggen

Hoewel wij natuurlijk hopen dat iedereen lang lid van onze groep blijft, is er altijd de mogelijkheid om je lidmaatschap op te zeggen.

Om uw zoon of dochter of jezelf af te melden als lid van Scouting Rhenen, kunt u een e-mail sturen naar penningmeester@scoutingrhenen.nl met in CC het e-mailadres van het leidingteam van de speltak van uw zoon of dochter. Opzeggen kan per kwartaal en dient minimaal 2 maanden vóór het begin van het kwartaal waarin het lidmaatschap wordt beëindigd te geschieden.

De contributie kan pas worden stopgezet, nadat het lid is afgemeld bij de penningmeester, speltakleiding en bij de ledenadministratie. We vinden het erg belangrijk dat de afmelding ook langs de speltakleiding gaat, zodat zij ook weten dat één van de kinderen niet meer naar de opkomsten komt.