Een speltak is de benaming die gebruikt wordt om een leeftijdsgroep aan te geven waarin Scoutingactiviteiten worden ondernomen. Bij Scouting Rhenen zijn alle speltakken gemengd, dat betekent dat jongens en meisjes samen het spel van Scouting spelen.

Bij de jongere speltakken verbeeldt de leiding een van de themafiguren uit het betreffende verhaal en gebruikt doorgaans de betreffende naam. Samen met leeftijdsgenootjes beleef je elke week weer iets nieuws bij Scouting. Brood bakken op een vuurtje, knutselen, kaart en kompas, pionieren met hout en touw, op kamp gaan en diverse outdoor sporten zoals hiken, touwtrekken, balsporten, stormbanen, klimmen en survivaltechnieken. En dit zijn nog maar een paar activiteiten die je kunt beleven tijdens een Scoutingopkomst.

We kennen de volgende speltakken bij Scouting Rhenen:
Bevers (5 - 7 jaar)
Welpen (7 - 11 jaar)
Scouts (11 - 15 jaar)
RSA (15 - 18 jaar)
Grebbestam (18 - 24 jaar)
Baron (vanaf 24 jaar)