Speciale opkomsten
Gedurende het jaar zijn er een aantal speciale opkomsten die jaarlijks terugkomen bij Scouting Rhenen. Hieronder zullen we deze opkomsten kort beschrijven.

Boerenkoolmaaltijd
Elke eerste opkomst van het nieuwe kalenderjaar gaan we met z’n allen boerenkool eten om het nieuwe jaar goed te beginnen. Bij het boerenkool eten is iedereen welkom. Elk lid mag zijn broertjes, zusjes, ouders, ooms, tantes, opa’s en oma’s meenemen voor een heerlijke boerenkoolmaaltijd met aansluitend een leuke tocht door het prachtige Rhenense bos.

NLdoet
Elk jaar doet Scouting Rhenen mee aan NLdoet. Tijdens NLdoet nodigen we alle ouders uit en vragen we ze om te helpen om ons clubhuis weer helemaal spik en span te maken. Alle kleine klusjes die tijdens een gewone opkomst niet gedaan worden wegens tijdgebrek, worden tijdens NLdoet afgerond. We hopen op zoveel mogelijk hulp! Vroeger organiseerden we een aparte bouwdag, maar sinds een aantal jaar is ervoor gekozen om dit samen te laten vallen met NLdoet, zodat we wellicht ook wat hulp van buitenaf ontvangen.

Sint Joris
Elk jaar vieren wij het verhaal van Sint Joris en de draak. Dit is (bijna) altijd op de zaterdag die het dichtst bij 23 april ligt, de sterfdag van Sint Joris. De opkomsten van alle speltakken zijn dan in de ochtend, waarbij zij een stukje voorbereiden voor het grote kampvuur dat ’s avonds plaats zal vinden. Na afloop van de ochtendopkomst krijgen alle kinderen een tulp mee naar huis, die ze ’s avonds weer mee mogen nemen. ’s Avonds is iedereen welkom en vieren we het verhaal van Sint Joris met stukjes van de verschillende speltakken. Ook wordt er gezongen rondom een kampvuur. Aan het einde van de avond vernieuwen alle speltakken hun belofte en worden de rode tulpen in het vuur gegooid.

Voor het complete verhaal van Sint Joris kijk je hier.

Koningsdag
Tijdens Koningsdag voert de leiding van Scouting Rhenen verschillende taken uit voor de Oranjevereniging. Daarbij zijn we altijd te vinden bij het kinderdorp in het centrum van Rhenen. Als Koningsdag op een zaterdag valt is er geen opkomst voor de jeugdleden, maar we vinden het natuurlijk wel altijd heel leuk als jullie even bij ons komen kijken in Rhenen!

Grote schoonmaak
Twee keer per jaar (in januari en vlak voor de zomervakantie) houden we een grote schoonmaak. Alle ouders worden dan uitgenodigd om te komen helpen. Gedurende het jaar houdt de leiding het clubhuis schoon en leefbaar. De grote schoonmaak grijpen we aan om ook de verste hoekjes te reinigen en minder reguliere klusjes te doen. Daarbij kunnen we niet zonder de hulp van ouders!

Regioactiviteit
Twee keer per jaar hebben alle speltakken een activiteit met de gehele regio. Dat betekent dat alle bevers, welpen, scouts of RSA uit de hele regio bij elkaar komen en samen een groot spel spelen. De ervaring leert dat de jeugdleden dit altijd heel erg leuk vinden.