Scoutfit
Net als bij een sportclub hebben scouts ook speciale kleding: de Scoutfit; kleding die tegen een stootje kan! Het vertelt vaak een heel verhaal: bij welke groep je zit en bij welke speltak, uit welk land je komt (vooral leuk bij internationale kampen!) enzovoort. We zijn bij Scouting echt niet zo streng dat je altijd in je Scoutfit hoeft te lopen, maar wanneer je het draagt dient het er wel netjes uit te zien. En de tijd van korte broeken en kousen met kwasten zijn al lang voorbij...

Waar bestaat de Scoutfit uit?
De Scoutfit bestaat uit een blouse, een blauwe broek en de groepsdas (MacLean), met dasring. Elke speltak heeft een eigen kleur blouse. Bevers dragen een felrode blouse, welpen dragen een groene blouse, die van scouts is beige en de RSA en andere vrijwilligers dragen een brique blouse.

Wat moet waar?
Op het linkerborstzakje van je blouse hoort het witte installatieteken van Scouting Nederland. Op het installatieteken staat een Franse lelie en een lelie omrand door een touw met platte knoop. Het touw symboliseert dat Scouting Nederland één vereniging is voor jongens en meisjes. Dat is best uniek. In veel landen is Scouting nog gescheiden in twee verenigingen. Boven het linkerborstzakje komt de regiobadge van onze regio, Neder Veluwe, met daarop de springende haas. Op het rechterborstzakje komt het speltakteken. Elke speltak heeft zijn eigen teken.

De rechtermouw laat zien wie je bent. Op je mouw komen de volgende tekens (van boven naar beneden): het naambandje van de groep, met de tekst: "Jhr. Schimmelpenninckgroep Scouting Rhenen". Bij welpen komt onder het naambandje het eventuele gids/helperteken.

Dan gaan we naar de linkermouw. Daarop komen badges en insignes. Badges krijg je vaak bij grote Scoutingevenementen (bijvoorbeeld een regiokamp, de HIT of een landelijk kamp). Insignes worden verdiend, wanneer je bepaalde vaardigheden bezit.

Verandering
In 2008 heeft de landelijke raad van Scouting Nederland in het kader van het project 2010 een nieuwe Scoutfit gekozen. Overigens is de term uniform toen ook vervangen voor Scoutfit. Na enquêtes onder leden, leiding, ouders / verzorgers en niet-scouts is men tot een nieuw ontwerp gekomen. Deze Scoutfit werd gepresenteerd in september 2009. Als Scoutinggroep hebben we ervoor gekozen dat al onze leden in ons jubileumjaar (100-jarig bestaan) in 2012 over moesten zijn naar een nieuwe Scoutfit. We willen jullie dan ook vragen om geen oude blousen over te nemen, maar een nieuw model Scoutfit aan te schaffen.

Dasanker Scouting Rhenen
Scouting Rhenen heeft ervoor gekozen om naast de das die alle leden dragen (MacLean) ook een dasanker toe te voegen aan de kledinglijn. Dit is een insigne die je op de punt van je das naait. Hiervoor is gekozen omdat er meer Scoutinggroepen in Nederland zijn die gebruik maken van de MacLean das. Door het dasanker in de punt van de das te naaien wordt de das die we dragen weer uniek voor Scouting Rhenen. Het dasanker zit vanaf 2017 standaard bij het pakket insignes dat leden krijgen wanneer ze geïnstalleerd worden, maar is ook los te verkrijgen bij de speltakleiding voor € 1,50.

Scouting Rhenen trui
Scouting Rhenen heeft naast de Scoutfit ook een eigen trui beschikbaar voor alle leden. Volgens ons is een lekkere trui namelijk een echte must-have voor Scouting. Om enige uniformiteit te behouden heeft Scouting Rhenen een eigen trui ontworpen: een donkerblauwe trui met capuchon met in het geel het Scouting Rhenen logo op de rug en het voormalig Scouting Nederland logo op de linkerborst.

De trui is in diverse maten te verkrijgen. De kleine maten Youth S t/m Youth XL kosten € 21,- en de grotere maten van S t/m XXXL kosten € 25,-.

We hebben een kleine hoeveelheid truien op voorraad, maar mocht je gewenste maat niet meer voorradig zijn, dan kunnen we die snel bestellen. Heb je interesse? De speltakleiding kan je verder helpen.